Hoe werkt het bij de fietswerkplaats?
Bij elke fiets die binnenkomt, wordt er netjes een checklist gevolgd van wat er aan mankeert of te doen is. Het loopt er vaak als een trein: ze plakken banden, vervangen kettingen, zetten een slot op een fiets. De aparte onderdelen komen meestal van binnengebrachte fietsen, soms zetten ze er ook nieuwe onderdelen op.
“Hier komt van alles binnen: van wrakken tot fietsen die je alleen maar een beetje hoeft op te poetsen. Maar eigenlijk komt er alles binnen waar een wiel aan zit, zoals kruiwagens, steekwagens en grasmaaiers. Maar wat betreft de fietsen, daarvan maken we er heel af en toe van vijf fietsen één goede. Dat is leuk. Echt het oude handwerk. Maar we kijken natuurlijk wel of het de moeite waard is, anders voeren we de fietsen af”, leggen de fietsenmakers uit.
“In overleg bepalen we dan wat een fiets mag kosten. Hier kost een fiets gemiddeld 80 euro. En dan heb je echt een goede. We geven er twee weken garantie op. Dus dan kun je als klant kijken of de fiets bevalt. Waarom we garantie geven? Ja, waarom niet hè? Goed is goed, daar steken we op deze manier onze handen voor in het vuur. Je mag hier sowieso een proefrit maken. Dan zetten we een zadel even hoger of lager als het moet, en kunnen mensen al zien of de fiets ‘past’. We leveren ook fietsen aan onze winkels in Bergeijk en Waalre, als we hier veel voorraad hebben of als de fietsen daar op zijn”, aldus het werkplaatsteam.
Ieder een eigen specialiteit
Toine vertelt dat iedereen van de fietsenwerkplaats zijn eigen specialiteit heeft. “Ik ben bijvoorbeeld handig in banden plakken en ze zeggen dat ik een derailleur-specialist ben. Fred is meer een manusje van alles, een ‘handige Harrie’ zoals hij dat zelf zegt. En er zijn maar weinig mensen die zo goed wielen kunnen spaken als Piet.”
Ook de andere drie collega’s die niet bij het interview aanwezig waren, hebben hun talenten. Vanwege de corona-maatregelen zijn er niet meer dan twee mensen tegelijk in de fietswerkplaats aan het werk. Met name collega Mohamed, die ooit automonteur was, kan heel goed grasmaaiers repareren. Ook Kadir, die ‘in de metaal’ zat, is erg handig met dat soort zaken. En Kees, de zesde collega, is een echte all-rounder.”
Mengelmoes van mensen
De mannen van de fietswerkplaats werken er met veel plezier en hebben ieder zo hun eigen achtergrond en expertise. Neem nou Piet die ruim zes jaar elke donderdag in het fietsreparatiehok te vinden is. Hij is eigenlijk de enige échte fietsenmaker, van origine dan. “Toen ik met pensioen ging, en al een tijdje thuis zat, verlangde ik echt weer naar de smeer. Ik ben hier toen gewoon binnengestapt om te vragen of ze mij konden gebruiken. Ik vond het meteen leuk en nog steeds. Ik heb weer wat om handen en heb leuke collega’s.”
Fred is met zijn vijf dienstjaren al een beetje een oudgediende bij Kringloop de Kempen. “Ik werk hier als tegemoetkoming van mijn uitkering zo’n drie tot vier halve dagen per week, onder meer in het ‘hok’, zoals we de fietswerkplaats noemen.” Zijn achtergrond is interieurbouw. Hij heeft als zelfstandig meubelmaker gewerkt en heeft jongeren opgeleid op computergestuurde apparatuur in de meubelmakerij, waar zijn baan door reorganisatie wegviel. Na wat omzwervingen is hij via de gemeente in het kader van de participatiewet bij Kringloop de Kempen in Veldhoven terechtgekomen. “Ik kende het hier al wel. Mijn ouders kwamen hier wel twee tot drie keer per week.” Naast fietsen repareert Fred af en toe een kastje en is hij soms bijrijder op de wagen bij het ophalen van spullen bij de mensen thuis. En op zaterdag werkt hij in de winkel. “Dat laatste doe ik als vrijwilliger. Want het is gewoon leuk en gezellig hier”, aldus Fred.